Oblíbené Diety .cz -> Atkinsonova dieta

Atkinsonova dieta – jak funguje a na kolik budete muset riskovat zdraví?

V tomto článku se dozvíte:

  1. Atkinsonova dieta – proč často vede k rychlým výsledkům?
  2. Zdravotní rizika a jojo-efekt
  3. Co dělat, když diety ani cvičení nezabírá?

Atkinsonova dieta k nám přišla z Ameriky a patří dodnes k nejoblíbenějším. Podívejme se na ni tedy podrobně.

1) Jak vám může atkinsonova dieta pomoci zhubnout?

Tento stravovací program je založen na velmi jednoduchém principu. Sacharidy představují pro tělo naprosto zásadní zdroj energie – pokud jejich příjem omezíme, musí si tělo začít energii vytvářet ze zbývajících živin, tedy z bílkovin a tuků.

Tento proces je energeticky náročný, a tak dochází k rychlému váhovému úbytku.

Atkinsonova dieta je rozdělená na 3 fáze. V první fázi budete jíst maximálně 20 gramů sacharidů denně, což trvá 14 dní. Druhá fáze povoluje 50 gramů sacharidů denně navíc a držíte ji, dokud nedosáhnete kýžené váhy.

V poslední části se již začnete stravovat běžným způsobem, avšak bílé pečivo nahrazujete tmavým nebo celozrnným.

Atkinsonova dieta má také další pravidla. Především zakazuje pocit hladu, což je jedna z mála rozumných rad, kterých se vám od této diety dostane (jak vám vysvětlíme později). Mezi další pravidla patří, že:

  • Můžete jíst nejpozději ve 20:00
  • Nesmíte rýži, brambory, pečivo, těstoviny, alkohol, kávu a sladkosti, také například banány a další sladké ovoce a také sladká zelenina
  • Povoleny jsou naopak mléčné výrobky, maso, sýry, zelenina… tedy vše, co obsahuje vesměs tuky a bílkoviny
  • Pít můžete pouze neslazené nápoje

2) Zdravotní rizika a jojo-efekt

Úspěchy, co se týče hubnutí, nelze tomuto programu upřít. Na druhou stranu je atkinsonova dieta vysloveně zdraví škodlivá a ačkoli dojde k váhovému úbytku, počítejte s rychlým jojo-efektem.

A o jakých zdravotních rizicích je řeč? Ačkoli je základní teze diety v zásadě správná (při omezení sacharidů tělo skutečně začne spotřebovávat tuky a dochází k hubnutí), stav, při němž je tělo nuceno vytvářet energii pouze z tuků a bílkovin je pro tělo toxický – nazývá se ketóza.

Tělo prostě sacharidy potřebuje. Měly by dokonce mít ve stravování většinový podíl (40 – 60 %). Jednoznačně je však vhodné omezit příjem sacharidů jednoduchých (sladkosti, výrobky z bílé mouky a podobně).

Také přemíra bílkovin a tuků, kterou atkinsonova dieta vesele ordinuje, není nic, za co by vám játra a ledviny poděkovaly.

Atkinsonova dieta je spojena s velkým zdravotním rizikem, zejména proto, že omezení příjmu sacharidů při ní trvá až zhoubně dlouhou dobu. Chybět vám bude také celá řada vitamínů a minerálních látek.

Pokud tedy stojíte o to zhubnout, váhu si udržet a nezhuntovat si navíc zdraví – obraťte se raději na výživového poradce.

3) Co dělat, když diety ani cvičení nezabírá?

Obecné postupy (jako cvičení a snižování porci) mohou být samozřejmě užitečné v jednoduchých případech.

Faktem však zůstává, že nadváha je zdravotní problém jako každý jiný – a s jistotou se jej zbavíte pouze tehdy, pokud navštívíte specialistu, který se tímto zdravotním problémem zabývá a denně ho pomáhá lidem řešit.

Kdyby pacienti s angínou nešli k praktickému lékaři a místo toho se léčili podle rad z časopisu, také by se jich moc nevyléčilo.

Pokud Vás zajímá více informací o tom, jak se hubne za pomoci specialistů na hubnutí, klikněte na ikonu níže: